PGW

Ambassadeurs

Maarten ‘t Hart, ambassadeur

Zo´n wervende tekst, dat is nog knap lastig!

Maarten 't Hart Het wondermooie dorpje Warmond, niet ten onrechte aangeduid als de parel van de Bollenstreek. Rijd je er in de trein langs, dan lijkt Warmond een statig Drents dorp met een brink en een kruiskerk. Kom je ‘s zomers aan varen over de Kagerplassen, dan oogt Warmond als een Fries fatamorgana aan een binnenzee. En rijd je vanuit het zuiden Warmond binnen, kom je eerst de fraai gelegen Rooms-katholieke kerk tegen, met zijn monunumentale pastorie, en vlak daarnaast verrijst de Protestantse kerk, eveneens voorzien van een fraai gelegen ambtswoning. Dagelijks kijk ik uit op de zogenaamde Oude Toren en een ruïne uit de Spaanse tijd, en loop ik eromheen langs de verweerde kerkhofmuur.
De kerk is een akoestisch mirakel. Met name strijkinstrumenten klinken er alsof de klank ervan opnieuw wordt uitgevonden, en daarom is de ruimte bij uitstek geschikt voor kamer-muziekconcerten. Je zou er unieke geluidsopnames kunnen maken. Het onlangs gerestaureerde twee klaviers Lohmanorgel leent zich eveneens voor concerten van werken van Bach tot Rheinbergen, omdat het met zijn uitgekiende sprekende stemmen op boven- en onderklavier en zijn pedaalregisters vorstelijk klinkt.
Kortom, hoe je ook tegen Warmond aankijkt, je ziet fotogenieke beelden, waarin de monumenten uit de rijke geschiedenis van Monward tot de verbeelding spreken. Alleen al daarom steun ik het initiatief om een bijdrage te leveren aan de instandhouding van deze schone zaken, en vind ik dat u dat ook moet doen....

Jan Pieter Lanooy, artistiek adviseur

Er is zelfs een Fagot 16' toegevoegd!

Jan Pieter Lanooy Ik ben student Orgel aan het Koninklijk Conservatorium bij Jos van der Kooy en studeer daarnaast Muziekwetenschap aan de Universiteit van Utrecht. Sinds 2016 ben ik als organist verbonden aan de Protestantse Gemeente Warmond. Op het moment dat ik werd aangesteld was men net klaar met de restauratie van het Lohman-orgel. Ik speel er met enige regelmaat in kerkdiensten. Wat het orgel bijzonder maakt, is dat het muziek aan kan van allerlei stijlen. Enerzijds heeft het fraaie barokke stemmen, maar anderzijds heeft het enkele stemmen die typerend zijn voor de tijd waarin het orgel gebouwd is, zoals een viola da gamba en de echofluit. De restauratie heeft er ook voor gezorgd dat de tongwerken goed tot hun recht komen in de kerkruimte. Er is zelfs een Fagot 16’ aan het pedaal toegevoegd, die mooi mengt met de overige registers.
De initiatiefnemers van de ‘Stichting Vrienden Kerkelijk Erfgoed Warmond’ hebben mij gevraagd om als artistiek adviseur aan de slag te gaan. Mijn taak binnen de stichting is: advies geven over de muzikale invulling van de concerten, bedenken van programma’s en het aanraden van musici/muziekgezelschappen. Op 28 oktober 2018 verzorg(de) ik een soloconcert op het Lohman-orgel met muziek van onder meer Johann Sebastian Bach.